Jako první jsou tu písanky. Používali jsme je se Synkem v 1. třídě a používáme je teď i s Mrňavkou. Víc o těch prvňáckých později. Dnes o těch pro druháky, protože těch je na trhu mnohem míň.
Začali jsme s nevázaným písmem Comenia script (CS) a letos s ním budeme pokračovat. Synek se pomalu učí číst i vázané písmo a až bude chtít, naučí se ho i psát. Psaní ho docela baví, hodně se grafomotoricky zlepšil, ale potřebuje stále trénovat. A protože zas až tak nemiluje kreslení a jiné tvoření, je třeba trénovat psaní.
Písanek pro druháky je na trhu víc, ale většina je pro vázané písmo. Pro nevázané jsem našla jen Písanku pro CS od Radany Lencové a písanku pro nevázané písmo od nakl. Fraus. Ta mě ale ničím nezaujala.
Na psaní máme letos tyhle materiály:
Umím psát na cestách 1 a 2
Písanka pro Comenia script, která je pojatá jako cesta kolem světa. S každým písmenkem děti navštíví jednu zemi světa, která se k písmenku váže. Na začátku písanky je mapa, ve které si děti mohou navštívené země vybarvit a tím si mohou "odškrtávat", co už mají hotovo. Děti si postupně zopakují všechna písmena, která už znají, nově se učí psát se sklonem (v 1. třídě se píše v CS komo, což je pro děti snazší), trénují správné mezery mezi písmeny a slovy. Učí se nové tvary některých písmen, aby si samy mohly vybrat, které se jim líbí víc.
Písanka je krásně graficky zpracovaná a působí hodně příjemně. Líbí se mi, že úkoly jsou různorodé - opisování, obtahování, přepis tiskacího písma, vymýšlení vlastních slov... Mimo to se děti učí správně zapisovat i číselné údaje, vzdálenosti, hodiny, data...
A samozřejmě se přímo nabízí něco si o dané zemi zjistit, najít si ji na mapě. My za tímhle účelem nejčastěji vytahujeme obrázkový atlas světa pro děti Mapy (určitě ho vyfotím někdy i na blog) a časem přibude globus. Moc fajn je pořad ČT pro děti Cestohrátky (videa jsou ke shlédnutí TADY)
Další informace o písance najdete TADY
Písanka malého spisovatele
Tak trochu jiná písanka, protože vůbec neřeší rukopis a správné tahy a tvary písmen. Naopak vede děti k tomu, aby samy začaly pracovat se slovy a obrázky a začaly vymýšlet příběhy. Je myšlená jako doplňkový "občasník" pro prvňáky, má je doprovázet celým prvním školním rokem a vede je od zapisování jednotlivých písmen a slov až po vlastní krátké příběhy.
Já jsem ji pořídila letos pro Synka i Mrňavku a je vidět, že ji oba využijí, každý úplně jinak. Zatímco Mrňavka se statečně pere se slovy a krátkými větami (Psát hůlkovým písmem umí už od necelých pěti let, ale zatím píše hlavně seznamy, jednoslovné popisy nebo velmi krátké věty.), Synek se pustil rovnou do dlouhých vět a psaní prvního příběhu si vyloženě užil. Po obědě odmítli jít ven a trvali na tom, že budou pokračovat ve škole 😊
Tahle písanka je ideální pro děti, které už píší, psaní jim nevadí, ale jaksi nemají inspiraci, co by měly psát... Nebo pro informačně zaměřené děti, jako je Synek, pro které psaní zatím představovalo způsob, jak zaznamenat informace. Může jim ukázat dveře do světa příběhů a fantazie a ukázat psaní jako tvůrčí proces.
Myslím, že má smysl pořídit ji i pro prvňáčky, ale tam je třeba počítat s tím, že ji budete vytahovat opravdu jen jednou za čas, jak se dítě bude postupně v psaní zlepšovat. Zatímco druhák ji může "udělat" během krátké doby celou.
Sešit A5 pro 2. třídu, CS
Klasický sešit, ale s linkami v poměrech písma CS. Pomocných linek postupně v sešitě ubývá a sešit vede dítě čím dál méně. My jsme ho vytáhli poprvé právě v návaznosti na Písanku malého spisovatele. Jestli sešit Synek bude využívat i jinak, to se teprve uvidí. Jsme teprve na začátku 😊
Žádné komentáře:
Okomentovat