neděle 23. září 2018

52 týdnů modliteb s dětmi... 4. Modlete se ve jménu Ježíše





Další týden za námi, počáteční nadšení smečky trochu opadá. Jsem ráda, že jsem se rozhodla pro týdenní cykly. Pomáhá mi to udržet soustředěnost a nepolevovat. Myslím, že kdybych zůstala u obvyklého "budeme se víc modlit", byli bychom zase tam, kde jsme byli.

Tentokrát je ovšem téma pro mě trochu složité a jsem dost zvědavá, jaký ten týden bude. Co na to řeknou děti.


Modlete se ve jménu Ježíše



Proto ho Bůh vyvýšil nade vše a dal mu jméno nad každé jméno, aby se před jménem Ježíšovým sklonilo každé koleno – na nebi, na zemi i pod zemí – a k slávě Boha Otce každý jazyk aby vyznával: Ježíš Kristus jest Pán.
List Filipským 2, 9-11


Máme výsadu používat Ježíšovo jméno a zaštiťovat se jím v boji s různými temnými duchovními silami. Vnímám, že modlit se "ve jménu Ježíše" máme jen ve vážných situacích. Když vyprošujeme požehnání, uzdravení z nemoci nebo bolesti, nadpřirozenou ochranu v těžké situaci nebo v nebezpečí, když prosíme o vnitřní svobodu od různých zlých věcí... Prostě když jde o něco vážného.

Určitě má smysl se o modlitbě "ve jménu Ježíše" bavit i s dětmi. Už proto, aby porozuměly tomu, proč si jména Ježíš vážit. V naší společnosti se úplně běžně používá jako zvolání typu "jejda" nebo k lamentování a nadávání. My si na to s mužem doma dáváme pozor, ale děti se s tím běžně setkávají, kamkoli přijdou. Neopravujeme ostatní lidi, nenapomínáme je, ale sami to neříkáme a děti upozorňujeme a vysvětlujeme jim důvod. Jméno Ježíš chceme chovat v úctě. A v tomhle týdnu si můžeme trochu něco říct o tom, že patří i do modlitby.

Je to ale trochu obtížné a těžko uchopitelné zejména pro lidi z denominací, kde téma duchovního boje není úplně běžné. My jsme se s ním doma setkali už několikrát a velmi živé pro nás bylo v době, kdy Synek trpěl nočními děsy. Tehdy jsme se učili sami spoléhat na Boží slovo a postupně učit i Synka, aby se sám modlil za ochranu od zlých snů. Dnes je pro děti úplně přirozené se modlit i uprostřed noci, když mají zlý sen. Obvykle přijdou za námi, chtějí spát u nás a většinou samy rovnou požádají, ať se s nimi mdlíme. Teď,když jsou starší, je povzbuzuju, aby se modlily i ony a nespoléhaly jen na mě.

Pokud je pro vás téma nočních děsů aktuální, moc doporučuju knížku Pod boží ochranou (vydal Samuel, TADY). Je velmi praktická a dobře se čte. Pro rodiče jsou často noční děsy první situací, kdy se setkávají s tím, že na jejich děti "něco" útočí. Nikdo si s tím neví rady, medicína odpověď nemá, internet je plný různých ezoterických rad. Mnoho křesťanů se shoduje, že právě modlitba ve jménu Ježíše opřená o Boží zaslíbení je to, co přináší pokoj. A to je i naše zkušenost.


K modlitbě ve jménu Ježíše mě napadá ještě jedna věc.


A začkoli budete prosit ve jménu mém, učiním to, aby byl Otec oslaven v Synu. Budete-li mne o něco prosit ve jménu mém, já to učiním.
Jan 14, 13-14


Z tohohle verše se snadno může zdát, že modlitba ve jménu Ježíše je něco jako automat. Stačí přidat na konec modlitby frázi "ve jménu Ježíše" a Bůh nám to dá. Tak to ale nefunguje. Bůh má spoustu dobrých důvodů, proč nám věci, za které prosíme, nedat, nebo ne hned.
Myslím, že modlitba ve jménu Ježíše může fungovat jen tehdy, když se budeme modlit za věci, které jsou podle boží vůle. Které Ježíši přinesou slávu. Nejde o slova, ale o náš záměr. Pokud se budeme modlit za věci, které Bohu neslouží, které nepomůžou druhým, které jsou motivované naším sobectvím nebo třeba netrpělivostí... pak přidání slov "ve jménu Ježíše" nemá vůbec žádný smysl. Prostě když o něco žádáme jménem druhého, měli bychom si být jistí, že ten druhý za tím stojí. Jinak jeho jméno jen zneužíváme pro své potřeby. 

Tohle bychom měli sami dobře chápat a tak to i předávat dětem. Aby nezískaly dojem, že modlit se "ve jménu Ježíše" je něco jako zaklínadlo.

Já osobně si pro tento týden dávám za úkol hlavně být odvážná a nebát se modlit ve jménu Ježíše, když taková situace nastane. S dětmi se vždycky v pondělí dopoledne bavíme o tématu na následující týden, takže si popovídáme i o tomhle  uvidíme, kam nás rozhovor zanese. 

Co vy a modlitební výzva? Nějaké postřehy? :)





1 komentář:

  1. Dobrý večer Jitu, jistě ne náhodou jsem narazila na tvůj blog a mnohé mě potěšilo a ráda připojím své AMEN. Jen jsem trochu překvapená z toho, že vnímáš z Božího slova, že se máme (jako spasené Boží děti) modlit ve jménu Pána Ježíše jen ve vážných situacích. Dovol mi, abych citovala 1.Jan. 5, 12-15: “Kdo má Syna, má život; kdo nemá Syna Božího, život nemá. Tyto věci psal jsem vám věřícím ve jméno Syna Božího, abyste věděli, že máte věčný život, a abyste věřili ve jméno Syna Božího. A toto je to smělé doufání, které máme k Němu, že zač bychom koli prosili podle vůle Jeho, slyší nás. Že pak víme, že nás slyší, prosili-li bychom zač, podle toho víme, že máme prosby naplněné, KTERÉ JSME PŘEDKLÁDALI JEMU.”
    Od chvíle, kdy jsem činila pokání a svůj život odevzdala do rukou svého Spasitele, Pána Ježíše, se modlím buď přímo k Němu (jako např. Štěpán) nebo ke svému nebeskému Otci ve jménu Pána Ježíše. Přijde mi to úplně přirozené. Děkuji Mu, chválím Ho i prosím za cokoliv (jak jsi již řekla, v souladu s Jeho vůlí). Dělám to tak, protože On je jediným prostředníkem mezi Bohem a lidmi. Takže tě chci, Jitu, povzbudit: JMÉNO JEŽÍŠ patří 100% do modlitby a to nejlépe do každé; předkládej MU se svými dětmi cokoliv máte na srdci, brzy se stane jejich nejlepším Přítelem!
    Mám také tři děti a mluví s naším Pánem v modlitbě jako by seděl s námi za stolem. Samozřejmě ve veškeré úctě ke jménu JEŽÍŠ. V tom s tebou plně souhlasím a také na to dbáme, abychom ho nebrali nadarmo do úst. Zažili jsme už spoustu vyslyšených modliteb.
    Pán ti žehnej ve tvých modlitbách s dětmi, abyste brzy jako rodiče přijímali požehnání z jejich modliteb!
    Bo

    OdpovědětVymazat