Pokud jste v dobách mládí četli gamebooky, tak vám tenhle koncept nemusím představovat. Pro ty ostatní - gamebook je knížka, ve které sami rozhodujete o tom, jak se příběh bude vyvíjet. Dáte se na křižovatce doleva do lesů nebo doprava k řece? Zaútočíte na kolemjdoucího nebo se ho zeptáte na cestu?
Teď na českém trhu vyšlo několik knížek, které spojují gamebook a komiks a funguje to překvapivě skvěle. Knížku nečtete kontinuálně od začátku do konce, ale na každém políčku komiksu najdete informaci, kam máte pokračovat, nebo se musíte rozhodnout sami a tím ovlivňovat, jak se příběh bude vyvíjet. Díky komiksovému pojetí příběh velmi rychle ubíhá, ilustrace mu dodávají atmosféru a náboj.
Pro Synka jsme vybrali komiks Rytíři, který je určený pro děti od 10 let. Knížku dostal k 8. narozeninám, ponořil se do ní a asi týden jsme o něm nevěděli :-) Byla to první knížka, se kterou si zalézal do postele, četl si večer pod dekou a vozil si ji s sebou v batůžku. Pro rodiče knihomoly splněný sen :-) Synek umí číst od 5 let, ale je to takový líný čtenář. Miluje audioknihy, sám četl komiksy a knížky s minimem textu, dětské naučné knížky... Jak bylo na stránce víc než 10 řádků textu, rovnou ji odložil. Rytíři ho ale naprosto pohltili.
Co je na knížce tak super?
Grafika i téma odpovídá tomu, že je knížka určená pro děti školního věku. Zaujme kluky i holky, ale z naší zkušenosti pohltí i rodiče a v některých případech i prarodiče. A všichni pak řeší, jestli měli ve skalách jít přes most nebo k vesnici :-) Největší radost je, když dítě zjistí, že objevilo některou tajnou skrýš, která rodiči unikla. (V obrázcích jsou ukryté různé odbočky a skrýše, nikdy ale nevíte, kam vás zavedou. Jestli získáte nádherný diamanty posázený meč, nebo vás sežere medvěd.)
Na konci knížky je tabulka, do které si hráč zapisuje všechno potřebné. I poměrně malé dítě si zvládne všechno evidovat samo. Já jsem ji Synkovi nakopírovala. V knížce jsou dvě a to rozhodně nestačí :-D
A poslední věc, kterou na knížce oceňuju, je to, že pomáhá dětem zvládnout stres z prohry. Ze začátku hrdina prostě téměř nikdy neuspěje. Někdy se dostane do cíle, ale nesplní úkol, většinou do cíle ani nedorazí. Někdy hrajete a máte radost, jak vám to jde, jak daleko jste se dostali, a pak uděláte rozhodnutí, které vypadá úplně logicky, a zřítíte se ze skály. Tu du dum dum, game over. Pokud chcete, můžete jít znovu stejnou cestou a rozhodnout se jinak, nebo zkusíte jinou cestu. Dřív nebo později uspějete a dojdete úspěšně do cíle. Rozhodně ale nemáte pocit marnosti. A i když prohrajete, stejně to chcete zkusit znovu, protože vás to hrozně bavilo. A tak dítě, které při deskovkách špatně snáší prohry, může na gamebooku trénovat prohrávání a zjišťovat, že zážitek ze hry je víc než vítězství, že prohra není konec světa.
Na závěr
Pro koho - Pro děti, které zvládnou samostatně přečíst aspoň Čtyřlístek, a rozumí tomu, co čtou. Ideální cílový věk je podle mě cca 8-12 let.
Proč - Díky kombinaci komiksové formy a hry pomáhá dětem překovat obtíže a lenost při čtení. A navíc je to fakt zábava :-)
Kde - Knížku vydalo deskoherní vydavatelství REX hry, k dostání je jak v knihkupectvích, tak v některých deskovkářských e-shopech. A mají ji i v pražské Městské knihovně :-)
Žádné komentáře:
Okomentovat