pondělí 20. listopadu 2017

Domácí školka

Starší děti chodí do lesní školky. Někdy se o ní možná rozepíšu víc, je to báječná věc. Chodí na 3 dny v týdnu, zbylé dny jsme spolu doma, chodíme do rodinného centra na angličtinu a výtvarku, ven, na návštěvy... A užíváme si, že máme ten čas spolu.  Klidně by mohli chodit do školky na celý týden, ale proč, když to není nutné. Jsem doma s nejmenším a trávíme spolu čas rádi.

Jak děti rostly, začali jsme se spolu doma věnovat i nějakému tomu učení. Říkáme tomu domácí školka. V budoucnu plánujeme domácí školu, tak se to nabízí :) Děti mají tenhle čas rády a samy se hlásí o další úkoly. A co v domácí školce děláme? Tisíc a jednu věc. Děti si pod tím pojmem představují hlavně činnosti u stolu - různé kreslení, malování, vystřihování, grafomotorické úkoly, předčtenářské a předpočetní úkoly... A taky si čteme biblické příběhy, povídáme si na různá duchovní témata a naše další práce se týká toho.

Samozřejmě platí, že děti se učí po celý čas dne a učí se vším, co dělají. Pomáhají s domácími pracemi, vaří se mnou, hrají si, koukají na pohádky, hodně využíváme web Déčko, kde jsou krom pohádek i různé vzdělávací pořady pro děti (a mnohé jsou opravdu fantastické!) a k nim i různé hry, chodíme na výlety a do muzeí... Nicméně někdy od těch 3 let oba začali vyjadřovat potřebu "učit se" a "dělat úkoly" u stolu, tak je tedy děláme. A baví nás to :)


Minulý listopad - povídali jsme si o tom, že Pán Bůh nám dal šikovné ruce a co s nimi všechno můžeme dělat. V. bylo necelých 5, T. 3 a kousek.













Vždycky se snažím mít předem něco rozmyšlené a připravené, ale v praxi to často dopadá úplně jinak. Ne vždy se jim trefím do nálady a to, co jsem si nachystala, se jim dělat nechce. Úkoly odbudou a chtějí dělat něco úplně jiného. Jindy si sami řeknou, na co mají zrovna náladu a do čeho by se chtěli pustit. Oba milují "úkolové sešity" všeho druhu knihkupectví jsou jich dnes plná a na výběr máte sešity nejrůznější kvality za nejrůznější cenu, klučičí, holčičí, neutrální, tematicky zaměřené (dinosauři, zvířátka, farma, Elza a Anna, Nemo, Cars...), s nálepkami i bez... Vždycky se při výběru snažím hlídat, aby úkoly byly vhodné a vyvážené pro danou věkovou skupinu (často narazíte vedle sebe na úplně jednoduché spojování prase - selátko, pes - štěňátko a na vedlejší stránce sloupečky příkladů na sčítání do 20). Ne všechny jsou vkusné, ale dají se najít opravdu dobré. S potěšením jsem zjistila, že existují už i biblicky zaměřené, ale zatím jich není moc. Postupně budu fotit, co se nám osvědčilo. Různé materiály také tvořím sama podle aktuální inspirace.

A nedostižným pomocníkem je pro mě pinterest. Ukládám si nápady a úkoly na několik nástěnek (předškolní příprava, tvoření na různá roční období a svátky, domácí škola a "nedělka"...). V praxi totiž úplně nejvíc potřebuju pružně reagovat na aktuální potřeby, zájmy a náladu dětí a když dostanou nápad, že je zrovna zajímají velryby, potřebuju mít kam sahnout. A na to je pinterest dokonalý. Ve chvílích volna a prostojů (fronty v obchodě a na poště a pod.) si listuju a prohlížím, co se kde namane, ukládám a třídím. A pak ve chvíli potřeby jen kouknu, co kde mám, vybírám a tisknu. A pinterest sám nabízí další podobné nápady. Takže pokud nemáte, rozhodně pinterest doporučuju. A je fajn stáhnout si do počítače nebo telefonu "pin button" - funkci, díky které se vám bude na internetu u obrázků (pokud to nemají zablokované) rovnou zobrazovat v levém horním rohu tlačítko Pin. A díky němu si můžete rovnou daný nápad uložit na soji nástěnku. Zkuste, uvidíte :)

Moje nápady najdete uložené TADY.

Od letošního září, kdy V. začala povinná předškolní docházka, ukládáme poctivě všechny výstupy do šanonu. Každý má svůj a do něj zakládáme obrázky, které si tam děti založit chtějí, vypracované úkoly a pracovní listy, různé "šanonovatelné" výrobky (stříhání, lepení, koláže...). V Makru se nám podařilo sehnat silné šanony se 4 kruhy (obvykle bývají k dostání jen se 2 kruhy a ty nejsou na tohle moc vhodné a ty se 4 kroužky bývají naopak obvykle příliš tenké). Pěkně se nám to kupí. Až půjdeme za pár týdnů na přezkoušení, poneseme s sebou nejen tenhle šanon, ale taky rodinnou kroniku a podobný šanon, který si děti zakládají ve školce :) A už teď se V. těší, až v lednu vyrazíme omrknout přezkoušení domoškoláků a sám si to bud emoci vyzkoušet nanečisto.

Nakonec se samozřejmě nabízí otázka, proč to celé děláme. Důvod je úplně jednoduchý. Děti sice nějakou předškolní přípravou ve školce procházejí, ale já vnímám vzdělávání svých dětí jako svoji odpovědnost. Těší mě s nimi pracovat, věnovat se těm oblastem, které potřebují víc procvičit a rozvíjet, dávat prostor jejich zálibám a využívat toho, co je zrovna baví a zajímá. A tím, že se chystáme do domácí školy, už teď uvažuju, jak to celé pojmeme. Postupně se celá rodina ladíme na domoškoláckou vlnu a testujeme, co nám vyhovuje a co méně. Máme tak všichni dost času vyzkoušet si domoškolácký rytmus života na nečisto. To je fajn pro děti, ale i pro mě. Mám klid, protože už teď vím, že to úplně v klidu zvládneme a bude nám tenhle životní styl sedět. Ale i kdybychom domácí školu neplánovali, tak proč s dětmi doma nedělat to, co je baví a co potřebují, v bezpečném prostředí bez tlaků na výkon, nezdravého soutěžení a hodnocení.

3 komentáře:

  1. Ahoj Jitu, děkuju za tenhle blog, mám děti 3,5 a 1,5 roku a říkám si, že bychom se mohli v našich společných aktivitách víře více věnovat než dosud, jenže mi moc nejde samostatné vymýšlení aktivit, vždycky mám tolik nápadů, že se v tom ztratím :) tak budu ráda za inspiraci tu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky, Leni :) Doufám, že Tě nezklamu :)

      Vymazat
    2. Myslím že ne :) Já už jsem Tě četla kdysi když jsem šila plínky pro Verunku (před 3 lety) a měla jsem Tvůj blog moc ráda. A teď jsem na něj znovu narazila a pak Tě zahlídla i v Nevýchově a dost se mi líbí Tvůj přístup k dětem, jak jsem ho mohla poznat z pár Tvých příspěvků... Tak se těším i na tenhle blog. A třeba mě taky inspiruje k vlastním křesťanským aktivitám s dětmi a budu o nich psát zas u sebe.

      Vymazat