neděle 10. prosince 2017

Co čteme - Předvánoční období

Rádi v poslední době s dětmi čteme nejen pohádku před spaním v postýlkách, ale i během dne, když zrovna nemáme jiný nápad, co podniknout. A teď, když je venku většinou nevlídno a odpoledne brzy šero, se společné čtení nabízí tím spíš.

Z Bible čteme i teď před Vánoci hlavně "nevánoční" příběhy. Ty vánoční mají děti v besídce a připomínáme si je postupně i doma, jak stavíme betlém z adventního kalendáře (máme TENHLE dřevěný). Mimo to ale s chutí čteme i různé zimní a vánoční knížky, které nejsou programově křesťanské. Do hledáčku se mi letos dostalo Chumelení od Jiřího Kahouna a dvě vánoční knížky ještě po mně, když jsem byla malá. 

Obecně je pro mě trochu obtížné najít fajn předvánoční čtení. Ne, že by snad na trhu nebyly předvánoční a vánoční knížky pro děti. Naopak, v posledních letech vyšlo několik opravdu krásných pro děti různého věku. Potíž pro mě je, že jsou krom krásných příběhů a hezkých ilustrací také plné "mikulášování" a "ježíškování", různých lidových tradic a pověr a s tím mám trochu problém...

Tak třeba se vám pár tipů na knížky, které máme rádi, bude hodit. Po těch starších zkuste zapátrat v antikvariátu nebo knihovně, možná překvapí :) A příště zase další...






Kahounovo Chumelení je fajn zimní knížka pro menší děti (tak 4 - 7 let) a ideálně se hodí na čtení před spaním, v čekárně, v mhd a pod. Příběhy jsou krátké a bezprostředně na sebe nenavazují, takže vůbec nevadí, když přečtete dva a znovu se ke knížce vrátíte za týden či dva. Příběhy se odehrávají v zimě, před Vánoci, během nich i po nich, ale nejsou vyloženě vánoční. Úplně stejně krásně vám knížka poslouží třeba na horách

Je psaná větším písmem, takže předpokládá, že příští rok nám poslouží i jako první čtení pro V. Krátké příběhy jsou v tomhle směru perfektní.






No a pak listujeme dvěma vánočními knížkami ještě po mně, když jsem byla malá. Obě jsou sestavené z různých zimních a vánočních příběhů, písní, básniček, koled... Obě mám ráda, každou pro trochu něco jiného.




V téhle knížce najdete nejznámější české koledy i s notami, několik nápadů na jednoduché vyrábění a výtvarné činnosti s dětmi a krom jiného i nejznámější zimní a vánoční příběhy světových autorů převyprávěné pro děti. Mně jakou malou nejvíc bavily kapitoly o tom, jak se slaví Vánoce v různých zemích.

My doma některé kapitoly čteme, jiné přeskakujeme. Ale právě ty příběhy a vyprávění o Vánocích v Polsku, ve Skandinávii nebo třeba Nizozemí, to baví i naše děti.









Druhá knížka mě už pře mnoha lety zaujala hlavně svými ilustracemi, které byly pro mě tehdy hodně nezvyklé. Jejich výtvarnost je úplně jiná, než bývá v českých dětských knížkách. Je to původně anglická knížka a i příběhy a písně v ní jsou původem z anglo-saského světa. Ale i to mě na ní už tehdy bavilo a stále baví. Koho by bavilo číst pořád dokola to stejné... Svým dětem ji čtu už teď moc ráda, i když je určená pro starší děti (dle mého tak 7-10 let). Rádi koukají na obrázky. A třeba vánoční příběh z Bible je tady převyprávěný opravdu krásně. Její výhodou je, že tím, že pochází z jiného kulturního prostředí, jsou příběhy sice vánoční, ale prosté různých našich lidových zvyků a pověr, které mně v českých knihách spíš ruší. Krom jiných tu najdete třeba pověst o dobrém králi Václavovi (která je právě v anglo-saském světě rozšířená a stala se námětem jedné z nejznámějších anglických koled, a která, ač se týká našeho knížete Václava, se u nás vůbec netraduje :) nebo o biskupovi Mikuláši.

Moje milá a oblíbená knížka, kterou s klidným svědomím můžu doporučit i dál. Krásně si u ní můžete povídat.







Na příští týden na nás v knihovně čeká další várka zimních knížek k vyzvednutí, tak zase poreferuju :)

A které knížky čtete v adventním čase s dětmi vy? Budu ráda za další tipy a náměty :)


PS: Veškeré knížky, hračky, hry a pod. jsem si koupila nebo půjčila v knihovně. A doporučuju je čistě proto, že ráda šířím dobré věci dál. Žádný článek tady na blogu není sponzorovaný.

Žádné komentáře:

Okomentovat