sobota 16. prosince 2017

Recenze - Zvířátka ve vánočním lese

V letáku Karmelitánského nakladatelství mě zaujala letošní novinka pro děti - Zvířátka ve vánočním lese. Nenašla jsem na ni nikde žádnou recenzi a nerada kupuju zajíce  pytli, a tak jsem ji nejdřív půjčila v knihovně (už ji měli :). A musím říct, že mě nadchla.Vážně zvažuju, že si ji pořídíme i domů. Je to půvabná zimní knížka pro malé děti (cca 3-6), která nenásilně spojuje příběhy zvířátek s vánočním příběhem.

Zvířátka ve vánočním lese

James Newman Gray, Saly Seniorová
Karmelitánské nakladatelství, 2017, 32 stran

Kniha má pěkné, jemné ilustrace a poměrně málo textu. Můžete ji číst už poměrně malým dětem, které se nevydrží dlouho soustředit, a u ilustrací si převyprávět přečtenou část příběhu. Naše děti mají tenhle způsob čtení rády, dobře jim to pomáhá příběh vnímat a porozumět mu. Zároveň ji díky většímu písmu můžete krásně využít i jako první čtení (zejména, pokud může dítě číst mladšímu sourozenci)

Jednotlivé příběhy jsou krátké (5 minut čtení), navazují na sebe a vzájemně se doplňují. Hlavním tématem je přátelství, pomáhání si navzájem, odpuštění... Celý  příběh vyvrcholí nalezením dřevěného betléma a připomenutím vánočního příběhu. Tohle propojení mi vyhovuje. Osobně nemám příliš ráda, když se příběh o narození Krista propojuje s pohádkami, všude kolem sněží, zvířátka nesou Ježíškovi dárky... Tuším, že dětem je to v jejich věku celkem jedno, ale mně nějak to propojování historického příběhu a pohádky nesedí. Děti od poměrně nízkého věku dokážou velmi dobře rozlišovat, co je v pohádce a co ve skutečnosti, a najednou se jim pohádka a skutečnost mísí. Takže oceňuju knížky, které zůstávají v jedné nebo druhé rovině a přitom si uchovávají poetiku a atmosféru. A právě taková je i tahle knížka.

Jednu výtku ke knížce přeci jen mám, čistě věcnou. Jednou z hlavních postav příběhu je drozd, nicméně podle ilustrací to není drozd, ale červenka. Drozd vypadá úplně jinak. Navíc drozd v Anglii (kniha je britské provenience) obvykle nezimuje, takže zimní zvířátka by ho nemohla potkat. Naproti tomu červenky jsou v Anglii velmi běžné a krotké a díky svému nápadnému zbarvení jsou oblíbenými zimními ptáčky. Figurují i v mnoha dalších anglických zimních pohádkách a příbězích. Škoda, že tenhle detail překladatelce unikl. Biologikářka ve mně trpí :)

Tady je ta červenka :)

Pokud hledáte příjemnou vánoční nebo zimní knížku pro menší děti, ke které se rádi budete vracet znovu. Zvířátka ve vánočním lese rozhodně doporučuju. Není to knížka otevřeně křesťanská, ale k biblickému příběhu se staví velmi citlivě a s úctou. Mně tahle novinka moc potěšila.

PS: Veškeré knížky, hračky, hry a pod. jsem si koupila nebo půjčila v knihovně. A doporučuju je čistě proto, že ráda šířím dobré věci dál. Žádný článek tady na blogu není sponzorovaný.